För en dryg vecka sedan skrev jag att Kristian Luuk borde ta över På Spåret. Nu är det klart att han gör det. Jag föreslog också att Leif "Loket" Olsson skulle bli domare, men så blir det knappast.

Leif Strömberg är tillbaka i Södertäljes bås. Det var en skandal att han petades i december. Att han är tillbaka känns helt logiskt. Jag tror inte att Södertälje och Rögle får några större problem att behålla sina platser i Elitserien.

Idag har jag premiär för min nya fotosajt. Från och med nu finns mina bästa bilder på www.bilderavmig.se

Och så fick jag inleda dagen med att se Perssons Pack i comeback. Ingen dum start på dagen. Den opluggade versionen av Ikväll tar vi över stan i SVT:s morgonprogram skickade tillbaka mig till mitten av 1990-talet och alla minnen från Perssons låtar.

Det är lite charmigt att läsa om det så kallade bloggbråket mellan Linda Skugge och Ebba von Sydow. Ingen av dem tillhör mina favoriter - tvärtom. Däremot trodde jag aldrig att jag skulle ta parti för Ebba, men just i det här fallet gör jag det. Det går helt enkelt inte att ta Linda Skugge på allvar. Till Expressen säger hon så här:

– När jag ser tillbaka på mig själv som ung och barnlös och minns alla tankar som jag då så självupptaget hade så önskar jag att nån kunde ha slagit mig på käften.

Skugge hade lyssnat lika lite då som hon gör nu. Det roliga blir att hon inte inser det. Självinsikt är svårt för oss alla, och alldeles uppenbart väldigt svårt för Linda Skugge.

Jag har ändrat mitt betyg på filmen Slumdog Millionaire. Utan att röja något av filmens handling så var mitt ursprungsbetyg direkt kopplat till den. När jag funderat lite så var filmen snuddande nära högsta betyg. Att jag sedan hade invändningar mot handlingen motiverade inte att bara ge en trea. Det får bli en fyra.

Var det någon som förstod det inledande inslaget om Leksand i Melodifestivalen igår? Hör gärna av er och förklara för mig i så fall.

Exakt hur tjatig var EMD:s låt, och hur menlös var Mollys ballad? Att hon sjunger bra behöver inte diskuteras men låten berörde lika mycket som luft.

Av alla förutsägbara saker så var nog den internationella juryns val av den grekiska Sofia det mest förutsägbara.

För den som inte läst min recension av den härliga filmen Dan in real life finns den här.

Jag vill fortfarande se Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox i Globen. De hade också en tjatig låt, men det var inte ens hälften så tråkig som EMD på repeat.

För det första: Morgondagens deltävling i Melodifestivalen kryllar av slätstrukna låtar som är glömda om några månader. Nivån är lägre än vid den första deltävlingen, vilket väl inte borde vara möjligt.

För det andra: Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox är undantaget.

Inget varar för evigt. Nu läste jag precis att SVT droppar Oldsberg och Hellberg från På spåret. Det är givetvis bara löjligt. Nu vet jag visserligen inte om Ingvar och Björn själva hade ledsnat, men det lär visa sig. Ingvar ska dessutom nystarta Här är ditt liv. Jag undrar dock om han och Hellberg verkligen ville sluta.

SVT:s beslut är som sagt bara fånigt. På spåret är oerhört populärt, och förknippat med duon Oldsberg/Hellberg. Varför inte låta programmet få hålla på till alla tröttnat. För skulle det vara så farligt om det blev så?

Nåja, nu kommer kvällstidningarna att se till att det blir både folkstorm och tittarraseri. Om det sedan får någon effekt är väl tveksamt.

Programmet går i Göteborg och därmed är mitt förslag till ny programledarduo självklart: Kristian och Leif. Två namn som drar.

Luuk och Loket, jobbet är ert!

Tidigare i veckan lanserade Larz Kristerz sin nya skiva. De gjorde det hemma i Älvdalen. På tre timmar sålde man 1.500 exemplar.

- Det var ingen som hade väntat sig detta, säger sångaren Peter Larsson till TT Spektra.

Men någon hade uppenbarligen väntat sig detta eftersom det fanns 1.500 exemplar tillgängliga den där kvällen.

Rättegången i Stockholms tingsrätt mot killarna bakom The Pirate Bay är i full gång. Diskussionen om fildelningen har pågått länge. Den här veckan har jag läst ledarskribenter som föreslagit att illegal fildelning ska legaliseras. Jag ska återkomma till det.

En sak som jag tycker är intressant är hur de tekniskt drivna personer som är högljudda i debatten lyckats få gehör för argumentet att länkar bara är länkar, och inte fysiskt innehåll. "Vi tillhandahåller bara en länk, inget innehåll". Det är en ren teknikalitet som jag ser det. Skulle man resonera likadant om någon dyrkade upp en låst dörr, öppnade den, lät bli att själv gå in men sedan lät andra gå in för att se vad som fanns där? Givetvis inte.

Det är olagligt att fildela upphovsrättsskyddat material. Om någon då medverkar till detta genom att tillhandhålla en länk/öppna en dörr så är denne definitivt att betrakta som medbrottsling. Jag kan inte se hur man ska kunna hävda något annat. Problemet i den här debatten är att den tekniska kunskapen är så låg hos de som motarbetar illegal fildelning, och därmed kan länkargumentet få fäste.

Sedan detta med att legalisera illegal fildelning. Ett av argumenten för att göra detta är att film- och musikindustrin måste hitta nya vägar att finansiera sin verksamhet. Varför det? Jag kan inte se varför de ska behöva ändra sin affärsmodell bara för att miljontals människor bryter mot en lag.

Många menar att fildelningen borde bli vår tids folkbibliotek. Det är en ytterst naiv tanke, och jag förstår inte hur tankarna gått hos de som kommit på denna idé. Att ens komma på tanken att jämföra ett bibliotek med den massdistribution av verk som fildelning innebär måste bygga på ren okunskap. Om man på bibliotek runt om i landet gör Jan Guillous nya bok tillgänglig så kommer ett antal hundra människor att samtidigt ha lånat boken. Skulle dessa hundra människor komma på tanken att kopiera hela boken och sedan dela ut den till alla som ville ha den så krävs ingen högskoleexamen för att inse hur mycket tid det skulle ta, och vilka kostnader det skulle innebära.

Om vi sedan för över detta till fildelningens värld händer något helt annat. Vi tar Guillous bok som exempel igen, men den här gången talboksversionen. Det räcker med att en enda person tillhandahåller denna bok via fildelning för att den snabbt ska spridas över Sverige och världen. Att framställa 1.000 exemplar kan ske på ett par timmar. Varje enskilt exemplar kan sedan fildelas i sin tur och på mindre än ett dygn är det inga problem att ha skapat 1.000.000 exemplar. Mer behöver egentligen inte sägas.

Jag är ingen expert på juridikens historia, så jag vet inte om det alltid varit så att man legaliserat sådant som upplevts som svårt att övervaka. Än så länge har man inte släppt hastigheten fri på de svenska vägarna med argumentet "Vi kan ändå inte bevaka alla väger". Istället har man infört vägkameror som uppenbarligen haft effekt, åtminstone om man ska tro statistiken. Att man nu börjar prata om att legalisera fildelning av upphovsrättsskyddat material handlar nog mest om uppgivenhet, och en rätt stor portion ovilja.

Det är för övrigt ingen slump att The Pirate Bays fanklubb sitter och skrattar åt film- och skivbolagen. Generation Gratis har gjort det här till någon slags kamp mot överheten. Detta mindervärdeskomplex är dock bara en täckmantel. I själva verket handlar detta enbart om att få ha roligt på andras bekostnad.

Med tre års mellanrum gjorde det amerikanska bandet Jellyfish två skivor som gjorde stort intryck på mig. De var mycket Queen-influerade, något som passade mig väldigt bra då när Freddie Mercury slutat sjunga. Jellyfish är ett band som på något sätt glömdes bort. Sannolikt på grund att de bara gjorde två skivor.

Nu har jag bestämt mig för att ändra på det. Anledningen är enkel. Jag tror nämligen inte att det funnits så många bättre band i världen de senaste 30 åren. Åtminstone har världen inte sett många band som kunnat framföra sina låtar live, utan stöd av bakgrundsinspelat material, och fått det att låta precis som på skiva.

Jellyfish gjorde ingen lättspelad musik. Att de lyckades framföra den live på så hög nivå fattar jag inte. Jag har försökt hitta något exempel på nätet men det har inte varit lätt. Till slut bestämde jag mig för det här klippet från Youtube:

 

Rättegången mot The Pirate Bay har inletts i Stockholms tingsrätt. När åklagaren läser ur sitt åtal använder han ord som "fonogram" och "videogram". Kontrasten mellan då och nu kan inte bli tydligare. Finns det någon människa, förutom en åklagare, som använder de orden 2009?

Mitt första intryck blir att de som företräder de åtalade kommer att bolla med åklagaren genom överlägsen kunskap om tekniken.

De åtalade skyller ifrån sig och lägger ansvaret på alla användare som fildelat. Man menar att The Pirate Bay inte kan känna till och kontrollera vad som fildelas. Det gör att de i mina ögon saknar trovärdighet. Självklart har de kunnat det - om de velat. Här tycker jag att de åtalade är ute på djupt vatten. Man har, åtminstone tidigare, ifrågasatt upphovsrätten som sådan. Därför krävs ingen avancerad slutledningsförmåga för att se sambandet mellan The Pirate Bay och det faktum att det finns länkar till upphovsrättsskyddat material där.

Problemet, som jag ser det, är att The Pirate Bay inte ens försökt förhindra brott. Man har tvärtom menat att det är okej att fildela material som skyddas av upphovsrättslagen. Det blir intressant att se hur det hanteras av både åklagaren och de åtalade.