Jag har precis tittat på hemsidorna hos tre av de fyra ICA-butiker som lurat sina kunder. Det är fascinerande läsning.

"Till sist kan jag säga att jag tar hela ansvaret till 110%. Jag har kraftigt brustit i min information till mina anställda."

"Det som har hänt är att vi har felat i datummärkningen av vår egenmalda köttfärs."

"Efter intervjun i fredags kontrollerade jag alla moment i kötthanteringen och upptäckte fel och brister i våra rutiner kring köttfärs."

Ingen av butiksägarna erkänner givetvis att de fuskat medvetet. Frågan är vad kunderna kommer att säga. Är de verkligen så lättlurade som dessa handlare tycks tro? Fusket var medvetet och inte fasen är detta någon ny information för de avslöjade handlarna. De försöker nu desperat rädda sina lönsamma rörelser och återupprätta ett förtroende som rimligen är kört i botten. Det vore sorgligt om de lyckades eftersom jag mycket hellre unnar framgång för seriösa handlare.
  I min närbutik (Konsum) ser jag nästan alltid några varor som är märkta med en röd "Kort datum - reducerat pris"-lapp. Sådan märkning har jag aldrig sett hos ICA. Efter gårdagens avslöjande förstår jag varför.