Det var det här med Omform i måndags och den anda som vilade över den dagen. Jag var med för tio år sedan när IT-bubblan som bäst höll på att blåsas upp. Det som genomsyrade den tiden var de märkliga visionerna om att internet skulle användas till så tekniskt avancerade saker. Då skulle man kunna vrida på skor i tre dimensioner och studera dem innan man köpte dem. Samma sak gällde med kläder. Tanken i sig var inte fel, och idag finns de här sakerna på nätet. Det var dock inte tanken som var fel, det var tekniken. För tio år sedan hade väldigt få tillgång till bredband och att ladda ner tunga applikationer gjorde det hela väldigt oanvändarvänligt. Det var helt enkelt oanvändbart. Företagen som ägnade sig åt den verksamheten försvann också från scenen. Med sig tog de hundratals miljoner i investeringar och ledsna miner.
Nu låter det likadant igen. Internet är fortfarande möjligheternas medium men nu är det 3d-världar som gäller, bland annat. Dessa 3d-världar finns redan. Den mest kända heter Second Bubble, förlåt Second life. Det är en hackig värld som känns väldigt ointressant. Det är mycket möjligt att människan vill ha 3d-världar men inte förrän de fungerar. Entusiasterna tycker det är fantastiskt roligt redan nu men entusiaster är inte representativa för den breda massan. Jag ser en stor fara i att visionärerna lyckas övertyga investerarna, precis som 1997. I så fall kommer ett nytt bakslag för internet som plattform. När IT-bubblan sprack rasade annonsintäkterna på internet. Alla drog öronen åt sig. De återvände till traditionella medier. Samma sak riskerar att inträffa nu, vilket känns enormt onödigt.
Det är aldrig fel att ha visioner men hackande 3d-världar är precis lika ointressant nu som hackande roterande skor var för tio år sedan.