För ungefär ett år sedan hamnade jag i en märklig situation med mitt mobiltelefonabonnemang. Företaget Halebop (ägs av Telia, även om de inte vill kännas vid det) erbjöd mig bättre pris om jag ringde med dem. Jag tackade ja, men efter att läst villkoren för avtalet såg jag att kontantkortet kostade 49 kronor i månaden. Detta var givetvis inget tjejen som ringde mig berättade. Den cirkus som sedan följde är ett kapitel för sig, men konsekvensen blev att jag inte kunde ringa med min mobil på drygt två veckor. Halebop hade helt enkelt "kidnappat" mitt nummer. Jag ringer - och har ringt - med Europolitan/Vodafone/Telenor sedan år 2000.
Travtränare Fredrik meddelar nu att Halebop är igång igen. På sin sajt har den en banner som erbjuder en 20-procentig bonus om man laddar sitt kontantkort i Föreningssparbankens internetbank. Det är bara ett problem: Erbjudandet gällde under juli månad. Givetvis stod det senare i en finstilt rullande text längst ner i annonsen. Travtränare Fredrik skickade då ett mejl till Halebop, för att påpeka att erbjudandet var vilseledande. Svar kom, och i det stod att annonsen inte alls var vilseledande eftersom det stod att erbjudandet gällde i juli, och att "det är upp till var och en att läsa all information". Fredrik fick inget tack för att han påpekat den felaktiga annonsen. Istället beklagade damen på kundtjänst att han inte läst texten. Damen hade uppenbarligen inte förstått att det ju var så att Fredrik läst texten, och att det var därför som han skickat mejlet ...
Är det ingen gång i Friidrotts-EM?