Det gnälls mycket på SJ. Jag tror att det gnälls lite för mycket - och inte sällan orättvist. I det stora hela är jag nöjd med hur SJ behandlat mig genom åren. Idag har jag fått ännu ett bra bemötande. När jag steg på tåget mot Stockholm visade det sig att min bokade plats inte fanns. Den fönsterplats jag bokat för en månad sedan hade bytts ut till en plats vid ett bord, ut mot gången. När jag påpekade det här för tågvärdinnan meddelade hon lugnt att det inte skulle vara på det viset, och jag fick istället en plats i förstaklass. SJ kan.
Jag tillhör inte dem som brukar tappa mobiltelefoner. Titt som tätt ser och hör jag hur mobiler åker i backen, men min har jag alltid bra koll på - fram till idag. När jag stod utanför en fotoaffär och tittade nyfiket på objektiven tog jag upp telefonen för att se vad klockan var. Fumligheten slog till, telefonen åkte ner i trottoaren och bakstycket lossnade. Allt tyder dock på att telefonen höll, även om ett fäste böjde sig (obegripligt att plasten inte bara gick av). Att bli utan telefon i Stockholm hade varit onödigt. Provring gärna.