Dagens lunch innefattade ett besök på en affär i Falun som jag enbart går till därför att de har produkter ingen annan i Falun har. Även idag påmindes jag om varför jag inte går in dit i onödan. Efter idag kommer jag dessutom aldrig mer att gå dit.

Jag botaniserade bland affärens olika tidningar och plockade åt mig tre stycken jag tyckte kändes inspirerande. Dessa tre tidningar kostade 247 kronor tillsammans.

– Ska jag stoppa ner dem i en påse åt dig, frågade damen bakom disken.

– Det får du gärna göra, svarade jag.

Till saken hör att jag under lunchen berättat för mitt lunchsällskap att jag inte gillar butiken, och varför. Det är nämligen så att oavsett vad man handlar där är personalen inte nöjd. Antingen ska du köpa ännu mer eller så ska du betala mer. I det här fallet det sistnämnda. När jag kommit ut på gatan och tittade på kvittot gjorde jag det enbart för att få min uppfattning bekräftad. Och, jodå, jag hade fått betala för påsen.

Jag har handlat på många affärer genom åren. Vid flera tillfällen har jag bett om att få det jag handlat inslaget. Inte en enda gång har jag nekats, ännu mindre behövt betala för det, trots att jag förstår att det är en merkostnad för butiken. Jag har även fått frågan "Vill du ha den inslagen?" och svarat ja. Inte en enda gång har jag då fått betala extra. Däremot är Havannamagasinet i Falun den enda butik jag vet i hela världen som tar betalt utan att berätta det. Man har det helt enkelt som policy.

Havannamagasinet i Falun har nu fått en kund mindre och på väg tillbaka till kontoret stötte jag ihop med två personer som fick höra min historia. Det visade sig att de, precis som jag, sedan länge tröttnat på det bemötande man får där.

Så, Havannamagasinet i Falun: Ni har inte mig som kund längre. Jag lovar att börja handla igen hos er - och att radera det här inlägget - om ni berättar att ni tar betalt för service innan ni utför den.