"För att göra hanteringen av ditt ärende snabbare, var vänlig att knappa in ditt kund- eller personnummer. Avsluta med fyrkant". Känner du igen det? Snäll som du är gör du som den automatiska telefonrösten säger. När du väntat klart i telefonkön är det första du får höra: "Har du ett kund- eller personnummer?". För vem görs de här telefonsystemen? Det är uppenbarligen vare sig för min eller servicepersonens skull. Är det helt enkelt bara ett billigt trick för att väntan i telefonkön inte ska kännas så lång?
  Jag ringde Glocalnet idag. Förra veckan kom en påminnelse om att jag inte betalat en faktura som rör uppringt internet. Numera använder jag uteslutande bredband men har valt att ha kvar abonnemanget hos Glocalnet eftersom min numera antika Jakob Hellman-sida finns där. Hur som helst ville Glocalnet ha 299 kronor, plus påminnelseavgift á 50 kronor. Dessutom hotade man med inkasso om jag inte betalade. Eftersom jag var osäker på hur mitt avtal med Glocalnet såg ut gick jag in på deras hemsida för att läsa på. Lätt förvånad konstaterade jag då att Glocalnet erbjuder uppringt internet för noll kronor. Det man betalar för är när man ringer. Ingen fast avgift alltså. Trots det skulle jag betala 299 kronor om året!  Nåväl. När jag kom fram, och än en gång uppgett mitt kundnummer, sa killen som svarat omgående: "Jag kan säga direkt att det här ska du inte betala": Svårare än så var det inte. Glocalnet ville alltså lura mig på 349 kronor, och hotade dessutom med inkasso om jag inte betalade.  Travtränare Fredrik slog huvudet på spiken när han sa "Det är lågt".